Video Mengharukan, Bagaimana Rakyat Malaysia Mencintai Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat


Islamedia.co -  Kepergian tokoh politik dan agamawan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (dikenal juga Tuan Guru Nik Aziz atau TGNA) pada Kamis malam Jumat kemarin (12/2/2015) sangat dirasakan oleh rakyat Malaysia lebih khusus lagi di negara bagian Kelantan.

Sebagaimana dikutip dari Dakwatuna yang diberitakan media Malaysia Kini (14/2/2015), rata-rata penduduk menyebutkan kepribadian mantan Menteri Besar Kelantan selama 23 tahun itu seorang yang rendah hati dan jujur, senantiasa dikenang rakyat Malaysia.


Seorang sopir taksi, Mat Zamri Mat Zin (58) menyebutkan Mursyid ‘Am PAS Malaysia itu adalah Menteri Besar yang paling jujur, sehingga beliau sukar untuk dicari ganti.

“Memang kita berasa sedih. Menteri besar kita, menteri besar yang paling jujur sekali. Takde siapa sama dengan dia,” katanya dengan dialek Melayu Malaysia yang kental.

Bagi Ching Koh Fong (57) yang keturunan Cina, sebagai rakyat, dia sedih karena TGNA banyak membantu masyarakat yang dalam kesusahan. Sifat Nik Aziz yang suka membantu orang membuatnya ikut bersedih dengan kematian tokoh tersebut.

“Dia tolong orang banyak. Tok guru ni dia tolong kita banyak. Saya sebagai rakyat Kelantan memang amat sedih kerana kehilangan satu tokoh ikon yang selalu tolong orang. Dulu kalau ada apa-apa terus cari Tok Guru, selesai masalah,” katanya.

Seorang calon guru, Mohd Hazwan Che Mood (24) berkata Nik Aziz banyak menabur jasa dan memberi ilmu agama kepada rakyat sepanjang menjabat Menteri Besar Kelantan.

Dengan sifat yang senantiasa rendah hati dan zuhud, menurut Hazwan, membuat rakyat Kelantan percaya dengan kepimpinan beliau.


Video mengharukan proses pemakaman Tuan Guru Nik Aziz yang dihadiri ribuan orang ini menjadi bukti bagaimana beliau begitu dicintai rakyat Malaysia.



[youtube/dkwtna/Islamedia/YL]