Hamas: Serangan Rakyat pada Zionis Israel adalah Aksi Kepahlawanan


Islamedia.co -  Gerakan Perlawanan Islam Hamas menilai apa yang dilakukan rakyat Palestinya yang menyerang serdadu penjajah Zionis dan para pemukim pendatang Yahudi merupakan aksi-aksi perlawanan yang sah dan aksi kepahlawanan.

Jurubicara gerakan Hamas Fauzi Barhum mengatakan, “Aksi-aksi ini mencerminkan keadaan tekanan keras yang dialami rakyat Palestina akibat kejahatan penjajah Zionis dan pelanggaran yang mereka lakukan terhadap rakyat Palestina dan tempat-tempat sucinya.”

Hamas menyerukan agar aksi-aksi ini diintensifkan dan dilanjutkan secara kontinyu dan dikembangkan, melawan penjajah Zionis dan geng-geng pemukimnya secara kuat.

Pernyataan Hamas ini menyusul terjadinya tiga aksi penyerangan terhadap Zionis di Tepi Barat pada hari Senin (10/11). Pertama adalah aksi penusukan terhadap serdadu Zionis Shiloni di Tel Aviv. Kedua penusukan oleh warga Palestina terhadap 3 orang Zionis di gerbang permukiman Alon Shofort di selatan Tepi Barat, sebelum akhirnya dia gugur ditembak penjaga keamanan Zionis, dan tewasnya seorang remaja Zionis dalam kejadian ini. [infopalestina/Islamedia/YL]